x Zoeken
Home > Gamification van online interventies

Gamification van online interventies

01 februari 2017

Gamification van online interventies. Je kan een deelnemer aan een eHealth interventie vertellen “ga nu naar de volgende les” of je kan vertellen “Je hebt de sleutel verdiend voor de volgende schat (aan kennis)” . De principes van gamification lijken te werken.

In onze interventies passen we steeds vaker de principes van gamification toe.

Zo verdienen de deelnemers aan de interventie Dit is jouw leven badges als ze bepaalde gebieden (lessen) hebben afgerond. De verdiende badges worden de rest van de interventie prominent getoond in een soort virtuele prijzenkast. Door het maken van bepaalde kernopdrachten verdienen deelnemers de sleutel die toegang geeft tot het volgende gebied (les). Daarnaast is er bijzonder veel aandacht geweest voor het grafisch ontwerp en is de indruk van een online boekwerk compleet vervangen door een interactieve reis door een wereld die naarmate er meer lessen en opdrachten worden afgerond steeds meer kleur krijgt.

In de Moodbot stellen spelers persoonlijke en groepsdoelen waaraan beloningen gekoppeld zijn. Het behalen van het groepsdoel is afhankelijk van het aantal behaalde persoonlijke doelen waardoor mensen in de groep elkaar enorm gaan stimuleren. Naast de afgesproken beloning vaart het schip steeds verder op de kaart wanneer er doelen bereikt worden. Het niet helemaal halen van doelen kan gecompenseerd worden door het verzamelen van “dustbunny’s” en spelers kunnen elkaar motiveren door “moodchips” uit te delen.

In de groepscursussen van Op koers online worden er kaartspellen gespeeld in de online chatbox, Niet alleen omdat het voor de deelnemers erg leuk is om te doen, maar vooral omdat het kennisoverdracht veel makkelijker maakt. De gamification binnen de op koers cursussen vindt overigens niet alleen online plaats maar er is ook een bordspel dat de jongeren gewoon aan tafel met elkaar kunnen spelen,

Wat werkt in welke interventie en wat werkt voor welke doelgroep? De antwoorden op deze vragen zijn natuurlijk sterk afhankelijk van de doelen die je beoogt met de inzet van gamification. Vaak is een belangrijk doel het verhogen van de interventietrouw maar de doelen kunnen ook kleiner van aard zijn. Uiteindelijk zullen we per project een afweging maken maar tot die tijd is het leuk om eens naar de deze infographic (gemaakt door Fanminds) te kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− 1 = 9